maanantai 7. toukokuuta 2012

Porin etapeilla



Perjantaiaamun lenkiltä Laajavuoresta (JKL)
Kertoillaanpa nyt vähän kuulumisia etappiajoista Porin suunnalta. Jukka ehti jo omaan blogiinsa laittaa tarinaa kilpailusta, mutta minä lupaan kirjoittaa lyhyesti.
Matkustin Poriin jo perjantaina, kun matkaa oli taas useamman tunnin verran ja se olisi tarkoittanut lauantaille aivan liian aikaista (yöllistä) heräämistä.  Lauantaina rauhallinen aamu (ja santsikuppi kahvia) meni hukkaan, kun Lensun Tuomas soitti ja sanoi, että minun olisi kiiruhdettava joukkueenjohtajien kokoukseen noutamaan huoltoautolle numerot ja muut härpäkkeet. Siinä sitten kiireellä pakkasin tavarat kasaan ja laitoin navigaattoriin osoitteen Kylänraitti 66 ja Passatissa kaasua pikkuisen syvemmälle.
Päädyin nimen mukaisesti Kylänraitille… Porissa olikin kaksi Kylänraittia, joista tämä jossa olin, oli noin 20km oikeasta paikasta. Onneksi Tuomas sitten soitti, että he olivat jo ehtineet perille ja menevät puolestani kokoukseen…
Kokouksessa oli tarkoitus saada huoltoautolle numerot, mutta puhelin soi jälleen ja huoltaja ilmoitti olevansa sairaana, joten hukkaan meni kaikkien touhuamiset koko aamun osalta, ei huoltoa siis kisaan.
Sää ei ollut mitenkään yllättävä tämän kevään sääksi, olinhan perjantaina ajanut lenkin lumisilla poluilla Jyväskylässä… Lunta ei sentään Porissa ollut, mutta satoi kuitenkin.
Vesisateessa yritin tehdä muutaman lämmittelyliikkeen ennen prologia, mutta jalat olivat niin pehmeät, etten suuremmin saanut aikaiseksi edes lämpöä… Joskus kun oikein rikastun, niin muutan jonnekin lämpimään, missä ei tarvitse kisata +3 asteessa ja vesisateessa…
Prologi meni koko joukkueelta todella hyvin, kaksi ajajaa 5 parhaan joukossa ja kaikki kuskit 20 parhaan joukossa, on ilo huomata että kansallisissa kisoissa voidaan pärjätä jopa ulkomailla ammatikseen ajaville pyöräilijöille.
Iltapäivällä ollutta maantiekilpailua odoteltiin sateensuojassa koulun jumppasalissa muutama tunti, onneksi sade taukosi iltapäivän starttiin mennessä. Maantiekilpailuun lähdettiin tekemään niin hyvä tulos, kuin mihin rahkeet riittäisivät.
Ja kyllähän sitä sitten saatiinkin ajaa ihan tosissaan, kun ei oikein muilla joukkueilla ollut intoa… Joukosta irtaantui aika alussa jo kolmen miehen irtiotto. Irtiotto kelpasi meille, koska silloin kaikki välikireistä jaettavat pisteet menisivät samoille ajajille, eikä yhteistuloksissa olisi montaa, jotka pääsisivät omien ajajiemme etupuolelle (toiseksi paras ratkaisu sen jälkeen, että olisimme itse saaneet miehen mukaan). Lopussa sitten saimme onneksemme kaksi vahvaa ajajaa, Rissasen Jarmon ja Kanasen Kimmon auttamaan vetotöissä, jotta ero irtiottoon saatiin puristettua vain yhteen sekuntiin.
Hyvin nukuttaa!

Ensimmäisen päivän jälkeen sijoitus oli siis minun kohdallani neljäs ja Tuomas edelleen kymppisakissa.
Iltaa vietettiin mökkeilemällä ja saunomalla, yö meni viihtyisästi parisängyssä. Jos parisänky ei rakenna tiimihenkeä, niin mikäs sitten rakentaa?

Sunnuntaina oli luvassa tuulinen ja peltojen keskellä menevä reitti, joten jo alussa oli tiedossa että kärjessä on pakko ajaa, koska porukka tulee menemään poikki.
Porukka katkesi toisella 25km mittaisella kierroksella, pääsin itse kärkiryhmään mukaan, mutta valitettavasti muut tiimimme ajajat jäivät liian taakse. Alussa irtiotto sujui mukavasti suurimman osan osallistuessa vetoon, mutta sitten tuli muutama isku ja iskun perään vielä pari lisää ja porukka repesi jälleen kahtia. Tällä erää olin sitten väärässä paikassa. Samaan ryhmään jäi ajajia Velocitorista, Velo8:sta, Akilleksesta,  Picarosta, Chebicistä ja TWD:stä. Kärkiporukka olisi ollut mahdollista ajaa vielä kiinni, jos vetoon olisi osallistunut kaikki ajajat, mutta Velo8 tai Velocitor ei nähnyt tarpeelliseksi auttaa vetämisessä lainkaan, vaan katsoivat parhaaksi levätä peesissä (Chebicin peesailun ymmärrän, koska heillä oli kaksi miestä etummaisessa porukassa).
Näinpä ei auttanut muu, kuin yrittää muutamalla vetomiehellä sen minkä väsyneillä jaloilla pystyi. Eikä sitä sitten pystytty, vaan pääjoukko ajoi meidät kiinni puoli kierrosta ennen maalia. Pääjoukosta pääsi vielä karkaamaan neljä ajajaa ennen maalia, minulla ei ollut mitään mahdollisuutta päästä niihin yrityksiin enää mukaan, joten pääjoukossa maaliin.
Siinäpä se viikonloppu lyhykäisyydessään, kilpaa on aina hauskaa ajaa ja haluankin kiittää kaikkia Eliten kuskeja mielestäni erittäin siististä ajamisesta ja hyvistä kisoista. Eipä ollut yhtään kasaa tai edes lähellä käymisiä ja jos sellaisia oli, niin niitä ei lasketa :)

Timo

1 kommentti:

  1. Ei tainnut kisoissa olla kuitenkaan yhtään ulkomailla ammatikseen ajavaa pyöräilijää, amatöörejä kylläkin.

    VastaaPoista