maanantai 27. toukokuuta 2013

Viikonlopun energiaimurit; Giro d'Espoo ja Tarmo maantie.


Viikonloppuna oli taas vilkasta kotimaisella pyöräilyrintamalla. Espoossa  ajettiin joidenkin tietojen mukaan noin 1500 pyöräilijää kerännyt Giro d’Espoo ja Porissa maantie-cupia Tarmon kilpailussa. Suurin osa tiimistä määrättiin paikalle Espooseen edustamaan ja ajamaan Suomen mittakaavassa tuntuvasta 1000 euron palkintorahasta. Kejon Mikko suuntasi Poriin ajamaan cup-kisaa ja samalla katsastamaan  SM-kisojen temporeitin(mitalia on siis lupa odottaaJ).
I'm Back! Tuomas palasi metsätaipaleelta maantielle. Pyörä oli kiilotettu ja parta ajettu, mutta jalat muistuttivat hieman gorillaa (Eikä nyt siis puhuta lihaksista...) kuva: Jukka

Espoossa vierähti pari mukavasti pari päivää. Lauantaina oli kisakeskuksen tapahtumatorilla kiitettävästi porukkaa ja Rushin teltalla oli hyvä pöhinä päällä. Pitkän päivän päätteeksi käytiin ajamassa kevyt iltalenkki kesäisen kauniissa säässä(ajettiin siis jalat tyhjäksi)  ja pidettiin tiukkaa tiimipalaveria, jossa tehtiin selkeä käsikirjoitus seuraavan päivän kisaan.

Tiimipalaveri lauantai-iltana. Kuva: Jukka
Vaihtelevasti nukutun yön jälkeen aamu valkeni hyvin tuulisena. Sateen uhka oli vahvasti läsnä, mutta kovimmat ennustajat väittivät, että kuivana pysytään. Silti oikean kisavaatetuksen valinta herätti paljon keskustelua. Tästä hämääntyneenä kisakentille paluun tehnyt Tuomas ehti jo hukata ajanottochipin, joten aamupäivään riitti sopivasti säätämistä. Tiimin sporttipäälikkökin oli määrätty kisaamaan, jotta myös perällä porukka pääsisi ihastelemaan KK-RR:n värejä.
Tiimipäälikkö oli lähetetty kontrolloimaan 32-ryhmän iskuja. Kuva

Lämmitellä ei juuri tarvinnut, sillä kisa sisälsi reilun 10 km saattoajon, jonka aikana sai lihakset lämpimäksi. Itse kisa alkoi varsin rauhallisesti. Mukana oli naisammattilainen Sari Saarelainen, kuka yritti pitää hieman vauhtia. Mukana porukassa oli pari kuskia, kenen liikehdintä porukassa oli vähintään pelottavaa. Koko pääjoukko huokaisi helpotuksesta, kun toinen näistä kavereista iski mukaan pieneen hatkaan. Harmi vain, että kaveri jaksoi ajaa vajaan kilometrin. Mutta hyvä, että yritetään. Alkukisasta tuli pari iskua, mitä hieman kontrolloitiin.
Pohjoisen pojat Mikko N ja Lieven kontrolloivat pääjoukkoa onnistuneesti Tuomaksen ja Jukan kanssa.

Timppa vetää irtiottoa, ennen kuin alkoi hapottaa liikaa. Kuva: Timo Metsälä.
Vajaan tunnin ajon jälkeen tuli infoa Sakulta, että kohta lähtee Salermo ja sieltä se Marek iski kellon tarkkuudella. Siihen ei juuri enempää tarvittu ja kärkeen muodostui 8 kuskin ryhmä. Pääjoukossa Mikko lopetti vedon, eikä kukaan muukaan ollut ilmeisesti halukas lähteä mukaan hatkaan. Tiimin kannalta tilanne oli hyvä, kun mukaan saatiin kolme kuskia. Velocitorilla oli sama tilanne ja lisksi mukana oli Focuksen Meriläinen ja KoPy:n Pusa. Syystä tai toisesta Velocitorin Nurmi tippui porukasta ja aika pian veto mäissä oli liikaa enemmän sprintterinä tunnetulle Pusalle. Kärkeen jäi siis kuuden kuskin porukka, jossa Marek veteli tasaista kovaa ja muut kävivät vaihtelevasti kärjessä kääntymässä. Oittaan lähestyessä, alettiin odottelemaan ratkaisuja ja itseltäni pelin ratkaisi rengasrikko. Velocitorin huollosta sain uuden kiekon, mutta takaa-ajo porukkaan ei enää luonnistunut. Piti siiten kaivaa takataskusta punainen tölkki ihmejuomaa ja aloittaa reilun 25 kilometrin veto, että ehtisi ennen pääjoukkoa maaliin. VK:lla pystyi ajamaan kohtuu hyvin, mutta maksimelilla alkoi jalat kramppailemaan. Viimeisillä kilometreillä ajoin vielä porukasta tippuneen Timpan kiinni ja ajettiin sovussa jaetulle viidennelle sijalle. Kärjessä Velocitorin Mansner iski kaukaa irti ja Saku joutui Meriläisen kanssa vetotöihin. Salermo istui tyytyväisenä kyydissä ja iski Jorvin mäessä, eikä Saku ihan päässyt kyytiin. Lopussa Saku sai kuitenkin tiputettua Meriläisen ja kuittasi kolmannen sijan. Joukkuekilpailusta tuli sentään voitto ja suunnitellut taktiikat onnistuivat lähes suunnitellusti. Joukkue oli muutenkin hyvin esillä ja herätti ansaittua kiinnostusta aina ministeri Stubbia myöten.

Takaa kuului poks ja päät kääntyili, kun Kallen rengas räjähti. Kuva: TK2 photos

Tiimin kuskeista Kalle valittiin GPS-seurantaan, jonka voi katsoa jälkikäteenkin. Mukana seurannassa muun muassa eräs BB:stä tuttu henkilö ja parit kärkikuskit. Tosin Salermon seuranta ei ole oikea, mutta kärki menee etuauton kohdalla ja pääjoukkoa edustaa ainakin Saarelainen.


Saku Salermon ja Meriläisen kanssa jahtaamassa voiton vienyttä Mansneria. Kuva: Suberpolkijat.
Koska kaikkia munia ei kannata laittaa samaan koriin, niin joukkue oli lähettänyt vahvan yhden hengen iskuryhmän Poriin kisaamaan cup-pisteistä. Hakekaa siis santsikuppi kahvia ja lisää pullaa ja lukekaa Mikon terveiset Porista. Kuvamateriaalia ei valitettavasti ollut saatavilla.


Porissa ajettiin vajaan 140 km kilpailu kesäisessä, mutta tuulisessa säässä. Kun muu tiimi oli lähetetty Espooseen, ei auttanut kuin olla hereillä irtiottojen suhteen. Toisen kierroksen puolivälissä kärkeen muodostui ryhmä, jossa olivat mm. Lahden pyöräilijöiden Jussi Nummikko ja CCH:n ikinuori Jan Elmgren. Sen perään tykitti usemapia ajajia mm. Visillan Henri Järvinen ja edustus myös Chebichiltä. Koska kisassa ei ollut muita vahvoja joukkueita kun Visilla ja Chebichi, niin oli pakko toimia ja tykittää itsekin mukaan. Iso irtiotto, jossa olisi ollut molempien  tiimien edustus olisi mennyt maaliin saakka lähes varmasti johtuen siitä, ettei pääjoukossa olisi organisoitua vetoa. 

Valitettavasti Chebichin Joonas Haapala ei pitkää aikaa kärjessä kestänyt, joten töitä oli tiedossa sekä hatkalle että Chebichille pääjoukon kärjessä. Kärkeen muodostuneessa seitsemän ajajan ryhmässä olivat edellä mainittujen lisäksi KTM:n Jori Pekka Kuuranne, Kälviän Pesola ja vielä M-18 sarjassa ajava Turun Henrik Luostarinen. 

Navakka tuuli (n. 10 m/s) ja lämmin sää tekivät ajamisesta rankkaa. Irtiotosta tippui miehiä tasaiseen tahtiin ja kahdella viimeisellä kierroksella olivat minun lisäkseni mukana enää Nummikko ja Järvinen, joka ei juuri enää pystynyt vetämään. Viimeisen kierroksen alussa tuomari kertoi, että takaa on tulossa 40 sek päässä väliryhmä. Nummikon kanssan yritettiin lisätä hieman vauhtia, ettei meitä saavutettaisi. Se oli kuitenkin vaikeata, koska jalat olivat todella tyhjät. 

Noin 10 km ennen maalia Järvinen tippui ja takaa-ajava ryhmä oli jo todella lähellä. Pari kilsaa ennen maalia takaa-ajajat saavuttivat miedät. Siinä ryhmässä olivat Visillan kirivahva Olli Koski ja Petri K. Leppänen sekä Turun Lauri Seppä, joten voitosta oli ajamassa viisi miestä. Kun Olli avasi kirinsä liian aikaisin, oli Leppänen lopuista nopein ja pääsi näin näyttämään taas kerran nuoremmille ajamisen mallia! Minä olin täysin tyhjistä jaloista huolimatta kakkonen, joten ilmeisesti muillakin painoi. Hyvä, että rankka päivä palkittiin edes kakkossijalla.

Joukkueelle siis podium sijotuksia laajalla rintamalla viikonlopun aikana. Tästä on hyvä ponnistaa eteenpäin. Ensi viikonlopulle oli alustavasti ohjelmassa ulkomaan kisoja, mutta Riga GP:n peruuntuminen ja Tarton Rattarallin pienoiset riskitekijät saavat tiimin jäämään kotiin harjoittelemaan. Kahden viikon päästa ajetaan kotimaan klassikoita Lahdessa Fellmannin ajoissa ja Porvoon legendaarisessa kisassa. Huhujen mukaan mukana on joukkueita Ruotsista, Virosta, Hollannista ja Ranskasta, joten Podium sijoitukset vaativat täydellsitä onnistumista. Se ei silti muuta sitä tosiseikkaa, että voittoa lähdetään hakemaan!
Espoon joukkuekilpailun voittajat. Kuva: Jukka.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti