Girona- tehokuuria proffien lenkkipoluilla.
 |
Gironan vanhaa kaupunkia. Taustalla siintää Rocacorban mäki. |
Suomen kisakalenterissa oli varsin tyhjää Helatorstain ja
Äitienpäivän tietämillä (huhujen mukaan oli jo liian hyvät säät ajaa pyörällä
kilpaa). Kun tiimille ei myöskään tullut kutsuja ulkomaille ajamaan isoja rahakilpailuja,
lähti kahden hengen iskuryhmä RyanAirin lähes ilmaisilla lennoilla tsekkaamaan
Kataloniaan, minkä takia monet
proffakuskit ovat valinneet Gironan tukikohdakseen.
Tarkoituksena oli ajaa tiukka neljän päivän tehokuuri kesän Trans-Alpia silmällä
pitäen.
 |
Peltoteillä Olotin lähistöllä. |
RyanAirin säädökset kannattaa muuten tsekata huolella. Homma
toimii sujuvasti, kun on itse printannut boarding passin, pitänyt tarkasti
kiinni käsimatkatavaroihin liittyvistä säädöksistä ja lukenut kaikki pienellä
printatut tekstit nettisivuilta ja matkavahvistuksista. Muuten edessä saattaa
olla lisämaksuja ja harmaita hiuksia. Jengi joutui maksamaan ekstaa, kun
lentolaukku oli 22 cm leveä 20 cm sijaan yms. Tampereen terminaalissa (joka on
muuten aikamoinen arkkitehtuurin helmi) oli huvittavia hetkiä, kun yhdeltä
kaverilta löytyi käsimatkatavaroista kasa vahvoja nippusiteitä ja levottomat
sivuleikkurit! Koneeseen ryntääminen ilman paikkalippuja oli myös aikamoista taistelua. Lapset itkivät ja
heikommat jäivät jalkoihin, kun Formulakansa vaelsi kannustamaan Räikköstä
Espanjan GP:seen.
 |
Rocacorban huipulla. |
Saavuimme paikan päälle Gironaan puolen yön aikaan
tiistaina. Onneksi pyörät tuli perille ehjinä ja pääsimme kentältä hotellille
varsin sujuvasti lepäämään seuraavan päivän treenit mielessä. Keskiviikko-aamu
avautui aurinkoisena ja hyvin tankattuna lähdimme ekalle lenkille. Ensimmäinen
tunti tuli ihmeteltyä hyväpintaisia ja hiljaisia pikkuteitä, kunnes saavuimme päivän ensimmäiselle
nousulle. 8 km Sant Marti Sacalmille nousu oli sopivan tasaista n. 6 % nousua,
ilman liian jyrkkiä ramppeja. Ensimmäisistä nousumetreistä lähtien saimme silti
todeta, että ei kannata käyttää kaikkia talvi-iltoja ylimääräisen hiilarin
tankkaamiseen, jos haluaa ajaa mäkeä kovaa pyörällä. Kilometrit karttuivat
tuskaisen hitaasti, mutta mäen päälle päästiin. Matka jatkui idyllisiä
maalaisteitä Olotin kautta ST. Pauhin lounasbreikille, jossa heitimme femmat
jonkun Argos-Shimanon kuskin kanssa. Kaveri selvästi huomasi, että olemme
menossa kohti Rocacorbaa, sillä hänelle tuli kova kiire lähteä jatkaa matkaa,
ettei vain osuisi mäelle samaan aikaan. Patongin, Cafe con Lechen, colan ja
parinkymmenen kilometrin pyörittelyn jälkeen oli edessä mystinen Rocacorba.
Hesjedal on kuulemma kellottanut nousun 27 minuuttiin, joka oli luonnollisesti
tavoiteaika. Virallisesti nousu on reilu 13 km, mutta aika otetaan vikalta
kympiltä. Nousun tiedoissa virallinen jyrkkyys on joku 6%, mutta ajaessa tuntui
prosentit vaihtuvan koko ajan 8-14% välillä. Muutama loivempi kohta helpotti
oloa hetkellisesti, mutta heti perään tuli pajavasarasta takaraivoon, kun tie
lähti uudestaan kohti korkeuksia. Täytyy todeta, että nousu oli erittäin
epämiellyttävää rimpuilua nestehukan ja tajunnan rajoilla. Muutaman kerran
olisi tehnyt mieli luovuttaa, kun 39-25 välitys alkoi loppumaan. Argoksen kuski
tuli hymyillen vastaan ja kannusti jotakin, ilmeisesti tuska välittyi
kasvoilta. Lopulta kello pysähtyi reiluun 40 minuuttiin. Tekosyyksi löytyi heti
alle ajetut 4 tuntia ja vajaat 2000 nousumetriä. Tosin en ole ihan heti
lähdössä kokeilemaan uudestaan, sen verran ikävä nousu oli kyseessä.
 |
Sant Feliun ja Tossa Del Marin välisellä rantatiellä. |
 |
Tossa Del Mar |
Seuraavana päivänä
ajateltiin ottaa vähän rauhallisemmin ja lähteä käymään kahvilla Tossa del
Marissa. Matkalle osui kuitenkin pari mukavaa nousua, jossa tuli luonnollisesti
vedettyä parit vedot. Palauttavan pirtelön jälkeen tien Tossasta kohti
sisämaata noustessa pikkuhiljaa alettiin iskemään ihan tosissaan. Taas tuli
nautittua ajamisesta koko rahan edestä ja päässä pyöri kummallisia ajatuksia,
että mitä järkeä tässä oikein on. Loppumatka nousun jälkeen sujui kuitenkin
myötätuuleen kuvan kauniita peltoteitä pitkin, joten ihan vielä ei pyörä lähde
myyntiin. Poolilla vietetyn palauttelun jälkeen käytiin ihmettelemässä Gironan
vanhaa kaupunkia ja paikka vaikutti varsin mukavalta. Ihmiset valmistautuivat
kovasti jokavuotisiin kukkafestivaaleihin. Harmi, että emme päässeet nauttimaan
festivaalien annista, sillä porukalla oli varsin hyvä tohina päällä
valmisteluissa. Paikallinen pyöräkauppias oli bongannut meidät aikaisemmin
päivällä ja kelaillut, olemmeko jonkin sortin pro kuskeja, hmm?? Pääasia on
siis, että näyttää hyvältäJ
 |
Palauttelua vol. 1 |
 |
Palauttelua vol. 3 |
 |
Palauttelua vol. 2 |
 |
Nousu kohti taivaita ja Sant Hilaria. |
Perjantaille oli luvattu huonompaa keliä ja hotellin
virkailija kertoi, että sataa koko päivän. Meidän käsitys vesisateesta oli
kuitenkin hieman toinen. Vaikka sää oli pilvinen, niin muutama kevyt tihkukuuro
ei paljoa ajamista haitannut. Kaiken lisäksi lenkki Sant Hilari Sacalmille oli
ehkä kokonaisuudessaan siisteimpiä lenkkiteitä, joita olen ajanut. Koko vajaan
120 km aikana oli isompaa tietä yhteensä noin 10 kilometriä. Muuten ajettiin
todella hienoja ja hiljaisia pätkiä. 25 km loiva nousu tarjosi myös oivan
mahdollisuuden ottaa muutamat intervallit, joten ei mennyt tämäkään päivä
pelkäksi ajeluksi. Reissun tuskaisimmat hetket koettiin kuitenkin illalla, kun
oli aika hankkia tuliaisostokset. Lähestyvä Äitienpäivä ja haaveet tulevista
harjoitusleireistä ja kisamatkoista tuotti pienimuotoista paniikkia. Jos tiimin
tulevat blogitekstit tulevat keskittymään esimerkiksi puutarhan hoitoon, niin
tiedätte missä on menty pieleen.
 |
Girona valmistautuu kukkafestivaaleille. |
 |
Santa Pau |
Lauantaina koitti kotiin lähdön aika. Aamusta ehdittiin
käydä kuitenkin ajamassa kolmituntinen. Ohjelmassa oli jälleen eräs Gironan
klassikoista, Els Angelsin ja ”Hincapien”-nousun sisältävä lenkki. Itse
kelailin, josko vaan pyöriteltäisiin väsyneillä jaloilla, mutta kun Saku alkoi
iskemään Angelsin nousussa isolla eturieskalla, ei voinut muuta kuin koittaa
kärsiä mukana. Jalkojen vähän heräiltyä alkoi ajokin maistumaan ja Hincapien
nousu vedettiin ”all out”. Nousu oli hieno ja kuin luotu vetotreeniin. Viimeiset
sadat metrit tuntuivat helpottavilta, sillä tämän jälkeen saisi ottaa pari
päivää kevyemmin. Kaikki reissun aikana taltioitunut harjoitusdata päätettiin
julistaa kuitenkin ehdottoman salaiseksi, sillä kovasta yrityksestä huolimatta wattimittari
kertoi karua kieltään, että voisi se pyörä hieman kovempaakin kulkea…
 |
Tällä tiellä ei tainnut tulla yhtään autoa vastaan. |
 |
Juomaa kului. |
Takaisin Gironaan päin suunnatessamme tuli peltoteillä
vastaan muutaman naisproffan porukka, ketkä koittivat kovasti houkutella mukaan
lenkille. Ikävä kotiin vaimojen ja lasten luokse oli kuitenkin jo sen verran
kova, että suuntasimme suunnitellusti kovaa vauhtia hotellille pakkaamaan ja
kohti kotia Äitienpäivän viettoon. Siis hyvää Äitienpäivää kaikille,
erityisesti äideille, ketkä antavat mahdollisuuden keski-ikäisille
perheenisille välillä leikkiä huippu-urheilijaa.
Girona ja erityisesti lenkkimaastot tekivät hyvän
vaikutuksen. Ei tarvitse ihmetellä, miksi esimerkiksi viime aikoina kovia
kisoja voittaneet Ryder Hesjedal ja Dan Martin pitävät majapaikkaansa täällä.
Reissun aikana alettiin jo hieman hieromaan kiinteistökauppoja ja voi olla,
että myös Kruunukatto-Rush Racingin kuskit löytävät pian itsensä talvehtimasta
Katalonian auringon alta…
 |
Lisää kuvateksti |
Aikamoista settiä...
VastaaPoista