MINÄ:
- Tuomas Lensu
- syntynyt -82
- kotoisin Lappeenrannasta
- asuu Tampereella
- tykkää punkrockista ja monista muista siisteistä pienistä
suurista jutuista
- rakastaa elämää ja uusia haasteita
TAUSTAA:
Pyöräilyä olen harrastanut aktiivisemmin vasta viimeiset
neljä vuotta. Varsinaista aiempaa (kilpa)urheilutaustaa minulla ei ole, vaikka
lapsena olenkin liikkunut paljon ja monipuolisesti. ”Urheilu-uran” kannalta ehkä
otollisimmat ikävuodet 14-22 tuli käytännössä touhuttua muiden kuin
urheilullisten aktiviteettien parissa, satunnaista lumilautailua ja punttien nostelua
lukuun ottamatta. Reilu parikymppisenä innostuin kohottamaan hieman säännöllisemmin
heikohkoksi livahtanutta kuntoani käymällä punttisalilla sekä epäsäännöllisellä
hölkkäilyllä. Aloin myös ajaa 12 kilometrin työmatkaani hybridipyörällä. Keväällä
2008 kunnon kohennuttua ja ajamisen tuntuessa hauskalta halusin entistä
nopeamman pyörän ja hommasinkin ensimmäisen maantiepyöräni käytettynä
paikallisesta pyöräliikkeestä. Ensimmäisenä maantiekesänä tuli vain ajeltua
satunnaisesti hyvillä keleillä, paikallisen pyöräseuran porukkalenkeille en
vielä tässä vaiheessa rohjennut mukaan. Syksyllä vierailin jälleen samaisessa
pyöräliikkeessä ja innostuin päivittämään 400e:llä ostamani vanhan
täysalumiinisen Rossanon hieman veikeämpään peliin, joka sekin on jo tätä nykyä
päässyt toimittamaan trainerikiduttimen virkaa. Jo ensimmäisenä talvena
innostuin hommaamaan trainerin ja rullat, joita kulutinkin yllättävän ahkerasti
hiihdon ja kuntosaliharjoittelun ohessa. Kilpaillut tai saati niihin
osallistuminen eivät vielä tässä vaiheessa käyneet edes mielessä. Talven aikana
tutustuin kuntosalilla erääseen paikalliseen pyöräharrastajaan, jonka kanssa
uskaltauduin heti lumien sulettua ensimmäiselle yhteislenkille keväällä 2009.
Kyseisestä lenkistä jäi sen verran positiiviset fiilikset, että jo parin viikon
päästä menin mukaan Lappeenrannan pyöräilijöiden yhteismaantielenkille, mukana
pysyminen korkeista sykkeistä huolimatta lisäsi intoa entisestään. Ensimmäinen maastopyörä
tuli hommattua talvella 08-09 ja myös työmatkahybridi vaihtui cyclocrossariin. Tutustuin
lisäksi paremmin paikallisiin harrastajiin, joilta sain vinkkejä niin kalustoa
kuin harjoitteluakin koskien.
Talven aikana lueskelin paljon kirjallisuutta
pyöräilystä ja muista kestävyyslajeista, ja innostukseni vain kasvoi
entisestään. Talvella ja etenkin kevään koittaessa tuli ajettua innostuksissaan
näin jälkikäteen ajateltua aivan kohtuuttomia määriä ja tehoja aikaisempaan liikuntataustaani
nähden. Tein lisäksi samaan aikaan epäsäännöllistä ja raskasta 3-vuorotyötä,
joten välillä meinasi väsymys painaa ihan tosissaan. Ajoittaisesta väsymyksestä
huolimatta into pyörällä ajamista kohtaan ei kuitenkaan missään vaiheessa
laantunut, sillä enhän innoissani edes ajatellut väsymyksen johtuvan vain
liiasta ajamisesta yhdistettynä muuten epäsäännölliseen elämänrytmiin. Nykyään
olen onneksi oppinut suhtautumaan ajamiseen hieman järkevämmin, vaikka into on
edelleen vähintäänkin yhtä kova. Kilpaileminen tuli mieleen ensimmäistä kertaa
kesällä 2009, kun huomasin kykeneväni ajelemaan kisoissa käyvien kanssa
samoilla lenkeillä enkä ollut kovempienkaan lenkkien jälkeen aivan rikki. Päätin
osallistua maastopyörälläni Jyväskylässä pidettävään Laajavuoren XCM kisaan. En
tiennyt yhtään mitä odottaa ja vaikka lähdin hakemaan kisasta vain kokemusta,
oli jännitys silti kova kun numerolappu laitettiin kiinni. Edellisestä kertaa
sai hakea ala-asteen koulujen välisistä hiihtokisoista asti, heh. Maalissa fiilis
olikin yllättäen aivan loistava, vaikkei ajaessa vielä siltä tuntunutkaan. Samana
kesänä ajoin myös Finlandia Mtb:n lyhyen matkan ja osallistuin
maantiekuntoajoista Puruveden ympäripyöräilyyn ja Tour de Helsinkiin.
Kummassakin onnistuin pääsemään pääjoukossa maaliin hyvävoimaisena. Lisäksi
sätkin paikallisen kymppitempon maantiepyörälläni 15 minuutin korville. Ei
maita mullistavaa, mutta yhden kesän pyöräilleelle ja ilman urheilutaustaa
aikuisiällä aloittaneelle tulos, joka sai harkitsemaan lisenssin hommaamista
seuraavalle kesälle.
Syksyllä 2009 muutin Tampereelle ja aloitin päivätyöt.
Tänä talvena hankin lisenssin ja yritin harjoitella sen mitä ehdin ja jaksoin.
Kesällä 2010 ajoin kilpa –luokassa jokusen maantiestartin. Lisäksi kävin
parissa kuntoajossa Suomessa ja Virossa. Fiilikset kisoista olivat erittäin
hyvät ja homma tuntui kaikin puolin hauskalta. Ensimmäinen kesä meni kuitenkin lähinnä
mukana roikkuessa ja opiskellessa maantiepyöräilyn saloja. Kaudella 2011
kiersin aktiivisesti maantiecupia edelleen kilpa –luokassa. Jonkunlaista tulostakin
alkoi hiljalleen syntyä ja kausi loppuikin maantiecupin voittoon ja elite
–luokkaan nousemiseen, jonka seurauksena motivaatio talven treeneihin oli/on
kova.
Pyrin harjoittelemaan suhteellisen monipuolisesti ja
talviaikaan hyödynnän myös muita lajeja monipuolisuuden takaamiseksi sekä
mielen pitämiseksi virkeänä. Treeneistä pidän eniten paritempo/joukkuevedoista
sekä pitkistä lenkeistä hyvässä seurassa niin maastossa kuin maantielläkin. Varsinaisia
”innokkitreenejä” minulla ei ole, vaan hyvänä päivänä mikä tahansa maittaa. Pidän
myös talviaikaan sisällä trainerillä tehtävistä kovemmista vedoista/spinning –ohjelmista.
Kuitenkin pyrin pääosin harjoittelemaan ulkona kelistä riippumatta, eri lajeja
soveltaen. Mielestäni kestävyyslajien ehdoton hyvä puoli on juuri se, että voi
itse tehdä omat aikataulunsa ja harjoitella ulkosalla luonnosta ja eri
vuodenajoista nauttien.
Kauden 2012 tavoitteena on oppia jälleen lisää pyöräilystä
ja kehittyä edelleen monellakin osa-alueella. Tarkoitus on ajaa alkukaudesta
pääosin maantiekisoja ja loppukaudesta maantiekisojen käydessä vähiin panostaa
maastopyöräilyyn ja cyclocrossiin, mikäli virtaa riittää. Myös tempon ajamisen koen mielekkäänä
ja haluaisinkin saada vauhtia kasvatettua entisestään, toki näillä resursseilla
on myös pidettävä hommat realistisena eikä yrittää tavoitella kuuta taivaalta. Odotan
myös innolla sitä, että pääsemme ajamaan maantiekisoja uudella hyvällä joukkueellamme!
Tärkeintä on, että homma maistuu muulle kun puulle ja uusia haasteita riittää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti