Toiset kreisibailaa raskaan työviikon jälkeen ja joku lähtee kenties
piristävälle kaupunkilomalle nauttimaan keväisestä Keski-Euroopasta. Mutta
mitä tekee suomalainen kilpapyöräilijä? Suuntaa tietenkin Hikiälle ajamaan
kilpaa (ja pakottaa vielä perheenkin mukaan). Maaseutumatkailua parhaimmillaan.
Joku varmasti ihmettelee tässä vaiheessa, mikä ihmeen Hikiä? Laitetaan
tähän yleissivistyksen nimissä pientä infoa wikipediasta. "Hikiällä on
asukkaita on 1135 (joista pyöräkilpailuja oli saapunut seuraamaan ehkä
kolme). Hikiällä suurin nähtävyys on Etelä-Suomen suurin sähkönjakelun
jakamo. Muita nähtävyyksiä on muun muassa kauppa ja nuorisotila. Huolimatta
keskeisestä sijainnistaan Etelä-Suomessa, sanonnoissa Hikiää pidetään
perifeerisyyden ilmentymänä. Esimerkiksi sanonnalla Jossain Taka-Hikiällä,
tarkoitetaan jossain kaukana." Parasta Hikiässä on huhujen mukaan se, että
sieltä pääsee kerran tunnissa junalla pois.
Viime viikonloppuna ajettiin siis Hyvinkään pyöräilijöiden järjestämät
Riihimäki-Tempo ja AHH-ajot. Lauantaina oli tarjolla perinteinen
Riihimäki-Tempo, joka oli kauden ensimmäinen tilaisuus taistella kelloa ja
tuskaa vastaan. Vaikka sääennusteet näyttivät pitkin viikkoa varsin
hyvältä, niin lauantai-aamuna sää oli tänä keväänä niin tutuksi tulleet
3 astetta ja harmaata. Itseään kiusaamaan oli joukkueesta paikalle saapuneet
Kalle, Tuomas ja Timo.
Lähtökohdat ei olleet aivan optimaaliset. Timo ei ollut vielä palautunut
kunnolla Mallorcan leiristä ja Kalle oli ollut alkuviikon vatsataudissa ja
treenitunteja oli viikolle ehtinyt kertyä kaikenkaikkiaan yksi. Se oli
kuitenkin vietetty tehokkaasti tempopyörän päällä, joten tuntuma oli
hallussa. Ennen kisaa todettiin kuitenkin, että laitetaan huoltoauto Tuomaksen
perään tsemppaamaan. Tämä saattoi kuitenkin maksaa Tuomakselle muutamia
arvokkaita sekunteja, sillä huoltoauton kuljettaja näytti itsestään aivan
uusia puolia. Lisää huoltajan touhusta löytyy Youtubesta. Tuomas ajoi
kuitenkin tasaisen vahvasti ja kauden ensimmäiseksi Tempo-kisaksi tulos oli
tyydyttävä 14. Lämmittelyn aikana Timppa löysi kadonneet jalkansa ja vahva
ajo riitti kahdeksanteen sijaan. Podium jäi alle kymmenen sekunnin päähän,
joten jos pikkuisen olisi saanut nipistettyä, niin tulos olisi ollut hyvä.
Kilpailun voitti odotetusti Jarmo Rissanen, joka oli kuulema hiihtokauden
jälkeen käynyt kerran pyörää ajamassa ja ainoa kuka Rissasta pystyi edes
hieman uhkaamaan oli Velo8:n Halme. Seuraavat 17 kuskia olikin sitten noin 45
sekunnin sisällä, joten tasaista oli. Myös Kalle oli näiden kuskien
joukossa, valitettavasti vain aivan väärässä päässä. Viimeisten
kilometrien vastatuuli hyydytti miehen täysin, tosin loppunousu mikä hyydytti
monet muut taisi hieman nostaa Kallen keskinopeutta
Palautumiseen lauantain kisoista käytettiin Northforcen tuotteiden lisäksi
joukkueen salaista asetta, eli majoittumista lapsiperheen luona. Ilta sujui
letkeissä merkeissä ja nukkuminen kääpiösängyssä alle 30 kiloisille
suunnitelluilla patjoilla loi sunnuntain kisaan vahvaa taistelutahtoa. Kun
lauantain kokoonpanoon lisättiin vielä Jukka, Stefani ja Saku ja ensimmäistä
kertaa kevään aikana pääsi ajamaan lyhyissä housuissa, oli fiilis joukkueen
sisällä korkealla. Myös huoltomies oli vaihdettu astetta asiallisempaan ja
Chevyyn oli asennettu kisaradiot. Kaiken lisäksi fanijoukko oli ahtautunut
tila-autoon ja löytänyt tiensä Hikiän metropoliin. Kaiken tämän
seurauksena joukkue päätti, että tänään ajetaan aktiivisesti ja haetaan
tulosta. Edes 45 min. ennen starttia sattunut Stefun vaihdevaijerin katkeaminen
ei aiheuttanut kuin lievää panikointia.
Kisan alku kuitenkin kertoi karusti, että tänään on vaikea päästä irti.
Reitti oli nopea, vastatuuli oli osalla reittiä kohtalaista ja monilla
muillakin tuntui olevan intoa ajaa kovaa. Irtiottoja tuli ja meni, ja moneen
saatiin miestä mukaan ja jos ei saatu, niin sitten oltiin ajamassa kiinni.
Tosin mikään näistä irtiottoyrityksistä ei päässyt edes pääjoukon
näköpiirin ulkopuolelle. Kunnes reilut 30 km ennen maalia Saku lähti
klassisesti lirulla karkuun pääjoukon keulilta saaden mukaansa muun muassa
Picarosta Pusan ja Revon, CK Masterin Henttalan, Velocitorin Salermon sekä
meiltä myös Tuomaksen. Samalla Jukka alkoi tehdä aktivista työtä
pääjoukossa vetotyön häiritsemiseksi ja tilanne alkoi näyttämään
varsin hyvältä. Kun noin 15 km ennen maalia Chevyn maakaasut saivat kyytiä ja
tiimin huoltoauto päästettiin pääjoukon takaa huoltamaan irtiottoa, alkoi
toivo irtioton onnistumisen suhteen olemaan korkealla. Samoilla paikkeilla
tosin pääjoukossa aloitettiin taas ajamaan tosissaan ja ero hupeni varsin
nopeasti. Noin 7 km ennen maalia irtiotto ajettiin kiinni ja alkoi kova tunku,
kun alettiin valmistautumaan kiriin.
Mallorcan kirijunavideot oli selvästi kanssa kilpailijoiden toimesta
opiskeltu, sillä kovasti kyttäiltiin koska Kruunukaton kirijuna iskee. Vauhti
oli kuitenkin muiden toimesta sen verran reipasta, että kiriin lähdettiin
"every man for himself"-asenteella. Kirimiehistä Timppa hoiti tiimille 6.
sijan, vaikka jäi pahasti pussiin ja joutui jarruttelemaan juuri ratkaisevilla
hetkillä. Voiton vei Team Cycle Centerin ikinuori Mika Vilen. Ja vaikka lopulta
kisasta ei tulosta saatu, antoi koko joukkueen ajo vahvaa uskoa omaan
tekemiseen. Hienoa oli myös, että kisassa pidettiin oikeasti reipasta kyytiä
koko kisan keskinopeuden ollessa reilut 42 km/h. Kaikille varmasti parempi ajaa
100 km kovaa, kuin 150 km lenkkivauhdilla. Timpan ajo näytti heti kauden alkuun
sen verran vahvalta, että vuosikymmenten työ alkaa pikkuhiljaa tuottamaan
tulosta. Vaikka huhtikuu alkaa olemaan jo ehtoo puolella, on kisakalenterissa
onneksi vielä sen verran startteja, että kyllä sitä tulosta on sieltä
tulossa. Viikonlopun tulokset voi käydä tsekkaamassa täältä ja täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti